Hopp til innhold

Ny forståelse - felles opplevelser

Ny forståelse - felles opplevelser er overskriften på NRKs mediepolitiske selvangivelse for 2012. Årsrapporten beskriver et endringsvillig NRK med stø kurs.

NRKs årsrapport 2012
Foto: Bleed / NRK

Hvert år leverer NRK en rapport om rikskringkastingens tilstand til Medietilsynet. Rapporten skal vise at NRK oppfyller kravene som ligger i allmennkringkasteroppdraget.

Les hele rapporten her

Viktig verktøy

I forordet til årets rapport peker avgåtte kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas på at NRK, som Norges eneste norskeide kringkastingsselskap, i økende grad er «…et av det norske samfunnets viktigste verktøy innenfor mediesektoren for å sikre samfunnsmessige mål om språk, kultur, demokrati og mangfold.»

Videre slår Bjerkaas fast at når 2012-tallene viser at 88 prosent av alle nordmenn over 12 år benytter et NRK-tilbud hver dag, kan dette ikke bety annet enn «…at NRK lykkes med å levere innhold som det norske folk vil ha og som er en del av hverdagen til folk flest.»

Ulike plattformer

I årets rapport legges det stor vekt på NRKs arbeid med å utvikle distribusjonen av sine tjenester på ulike plattformer, på radio, tv, nett og sosiale medier. Blant annet trekkes dekningen av 22.juli-rettssaken fram som et vellykket prosjekt i arbeidet med å samkjøre informasjon på ulike plattformer.

Rapporten er krydret med sitater sakset fra ulike sosiale medier som Facebook, Twitter og e-poster og andre plattformer der NRK kommuniserer direkte med sitt publikum.

Grafisk uttrykk

NRKs ambisjon om å være variert og tilgjengelig, uttrykkes også i rapportens grafiske utforming.

- Vi ville presentere årsrapporten på en mer grafisk og variert måte som bryter opp de store tekstmengdene og gjør innholdet mer lettlest og underholdende, samtidig som det skal være kjapt og effektivt å navigere seg frem og tilbake mellom kapitler, sier Kristoffer Lundberg i formgivningsfirmaet Bleed, som står bak rapportens visuelle profil.

Språk

Publikum er fornøyd med NRK-språket. 87 % synes at språkbruken til NRKs medarbeidere alt i alt er god. Tydelighet er viktigste kvalitet for publikum.
Men NRK oppfyller kravet om 25 prosent nynorsk kun på NRK 2, P1 og i NRK Super.